Column Vlaminckx Advocaten: Betekent ‘schriftelijk’ dat je een brief moet sturen?

Magazines | Noord-Limburg Business nr 4 2015

Betekent ‘schriftelijk’ dat je een brief moet sturen?

“Wie schrijft die blijft” is de uitdrukking, maar is het nog altijd noodzakelijk om een brief te schrijven? Het antwoord is nee. Steeds vaker wordt er in procedures verwezen naar Facebook-pagina’s, LinkedIn of andere digitale berichten.

De uitspraak van de rechtbank Amsterdam van 10 juni 2015 is daar een mooi voorbeeld van. De vraag die beantwoord moest worden was of een werkgever middels een WhatsApp-bericht voldaan had aan zijn aanzeggingsverplichting.

De aanzeggingsverplichting, hoe zit dat ook alweer? Die verplichting geldt vanaf 1 januari 2015 en heeft betrekking op contracten voor bepaalde tijd. De werkgever is verplicht om ten minste één maand voor het einde van het contract voor bepaalde tijd een zogeheten schriftelijke aanzegging aan de werknemer te doen. De werkgever moet de werknemer dan schriftelijk laten weten of het contract al dan niet wordt verlengd. Wordt deze aanzegging vergeten of te laat gedaan, dan is de werkgever een boete verschuldigd van maximaal één maandsalaris (ook als de werknemer in dienst blijft).

De rechtbank Amsterdam heeft geoordeeld dat het sturen van een WhatsApp-bericht in dat kader voldoende is. Uit de berichten van de werkgever bleek duidelijk dat hij het dienstverband niet wilde verlengen. De werknemer heeft hierop gereageerd, zodat duidelijk was dat het bericht hem ook had bereikt. Daarmee was voldaan aan de aanzeggingsverplichting.

‘Schriftelijk’ betekent dus niet dat u altijd een brief moet sturen. Heeft u vragen over de WWZ, neem dan gerust contact met Marivonne van Kralingen (m.vankralingen@vlaminckx.nl of 077 – 320 19 20).

profiel

V-Vitaal zorgt voor vitale Scelta werknemers

Een gezonde levensstijl is van vitaal belang voor gezonde, productieve werknemers. Een tennisclinic van Sjeng Schalken was eind augustus voor de werknemers van het Venlose Scelta Mushrooms de start van een uniek sportprogramma. Op basis van de uitkomsten van hun Check Medical Sport rapport zullen ze onder leiding van V-Vitaal (Richard Stiphout) wekelijks aan hun gezondheid gaan werken.

V-Vitaal biedt sinds dit jaar de Check Medical Sport aan. Het is een totale scan die op een laagdrempelige en snelle manier de gezondheid en vitaliteit meet en helpt op een efficiënte wijze de leefstijl te verbeteren. De check is onderzocht en gevalideerd door diverse universiteiten en wordt wereldwijd al toegepast door verscheidene professionele sportorganisaties, waaronder voetbalclub AC Milan, maar ook bedrijven.

Scelta Mushrooms kan nu ook aan dat rijtje worden toegevoegd. Het volledige personeel onderging in 3 dagen in The Scelta Institute een Check Medical Sport. Uit de metingen zijn individuele adviezen gekomen voor wat betreft een optimale combinatie van beweging, voeding, werk en ontspanning. Daarnaast is een gezamenlijk beweegplan voor alle medewerkers tot stand gekomen. De komende maanden zal er een gevarieerd en op maat gemaakt programma volgen. Onder leiding van vitaliteitscoach Richard Stiphout zullen ze wekelijks met verschillende sporten, zoals voetbal, boksen, volleybal en handbal, in aanraking komen en gestimuleerd worden om aan sport te doen.

Door het stijgen van de pensioenleeftijd en de vergrijzende beroepsbevolking is duurzame inzetbaarheid een steeds belangrijker thema voor bedrijven. Daarom stimuleert de overheid projecten om werknemers langer en fit aan het werk te houden middels het recent vrij gemaakte subsidiebudget van 22 miljoen euro. V-Vitaal is in gesprek met de overheid om de mogelijkheden voor bedrijven om hier aanspraak op te maken nader vast te stellen.

www.v-vitaal.nl

Gijs Hendrikx (29) werkt sinds september 2012 bij Van der Valk Hotel Venlo. Daar is hij verantwoordelijk voor de Sales & Marketing. Door Ton Friesen, commercieel adviseur van VVV-Venlo, werd hij benaderd om deel uit te maken van de Commerciële Adviesraad en die uitnodiging heeft hij met plezier aangenomen. Van daaruit ontstond het idee om een Young Business Club op te richten.

Young Business Club van VVV-Venlo

Hendrikx heeft ambitieuze plannen. Als lid van het VVV-Venlo Netwerk komt hij regelmatig in contact met andere NetwerkPartners van de Venlose club. Niet alleen tijdens de maandelijkse Eat&Meet BusinessLunches die plaatsvinden in Van der Valk Hotel Venlo, maar ook rondom de wedstrijden van de geelzwarten en de andere netwerkevenementen.

Toegevoegde waarde

“Het viel mij namelijk op dat ik bij al deze gelegenheden vooral directieleden en andere beslissers tegenkwam. En dat zijn over het algemeen vaak mensen van boven de 40. Niets mis mee, maar ik had het gevoel als twintiger dat er een bepaalde afstand was, een voorbehoud om deze mensen aan te spreken. Een Young Business Club kan daar verandering in gaan brengen. Niet alleen om jonge ondernemers met elkaar in contact te brengen, maar ook en vooral om een toegevoegde waarde te creëren in het netwerk van VVV-Venlo”, legt Hendrikx uit.

“VVV-Venlo heeft namelijk een enorme platformfunctie in deze regio, die zelfs over de Duitse grens reikt. En met de oprichting van deze Young Business Club voor professionals tussen de 25 en 40 willen wij een juiste balans zoeken en vinden tussen netwerken, zelfontplooiing en kennisdeling. Daarbij worden de beslissers van morgen geprikkeld, geïnformeerd en uiteindelijk verbonden aan VVV-Venlo. En een ander aandachtspunt op het gebied van balans is de 50/50 regel met betrekking tot de verdeling man/vrouw”, vertelt Hendrikx enthousiast.

Eerste stappen

De eerste stappen voor de oprichting van de Young Business Club zijn inmiddels gezet: naast hijzelf zijn er vier enthousiaste bestuursleden gevonden in de personen van Rudi Martens, Steffie Koopmans, Ron Coenen en Madelène Leurs. Daarnaast is er een Raad van Advies bestaande uit Marcel Abrahams, Rico Gielen en Sjors Apeldoorn.

“Begin september, wanneer de officiële oprichting een feit is, gaan we meteen aan de slag. We hebben ideeën en ideetjes genoeg. We willen in elk geval een boeiend en aansprekend jaarprogramma opstellen met bijeenkomsten, contacten leggen met andere Young Business Clubs binnen het betaald en amateurvoetbal en natuurlijk de activiteiten rondom de thuiswedstrijden in Seacon Stadion - De Koel -. Genoeg te doen dus, maar we gaan er hard aan werken!” n

Voor meer informatie over de Young Business Club van VVV-Venlo kunt u contact opnemen met de commerciële afdeling van de club via commercie@vvv-venlo.nl of telefonisch via 077-3 51 58 06.

Gijs Hendrikx

VVV-Venlo

Wilt u meer weten over BOB of lid

worden? Neem dan contact op met

BOB-organisator Danny Toonen,

024-3503240, danny@vanmunstermedia.nl,

Kathy van der Horst, 024-3738502,

kathy@vanmunstermedia.nl of kijk op

bob.noordlimburgbusiness.nl

Alle foto’s en filmpjes van de BOB-Borrels zijn te bekijken op bob.noordlimburgbusiness.nl. Gebruikt u een smartphone om de site te bekijken, dan krijgt u bij het bezoeken van de website direct de melding met de vraag of u van de mobiele website gebruik wilt maken.

Borrels en beurzen in het vooruitschiet

De eerste activiteit die BOB-leden en nieuwsgierige debuterende ondernemers in het vooruitschiet hebben, is de BOB-Borrel bij Kasteel de Keverberg in Kessel op maandag 14 september. Dit kasteel werd zeventig jaar geleden door de Duitse bezetter opgeblazen. Dit jaar is de voormalige ruïne met hulp van de gemeente Peel en Maas en de provincie Limburg die in totaal 4,4 miljoen euro beschikbaar stelden, vele aanvullende giften van bedrijven en particulieren en vooral de eindeloze inzet van inmiddels zestig vrijwilligers hersteld. Danny: “Het resultaat is een unieke combinatie van een oud kasteel met een modern deel van glazen buitenwanden, ruime zalen met moderne faciliteiten en een zwevend dak. Tijdens de bijeenkomsten komen de deelnemers meer te weten over het unieke herbouwproces. De catering wordt verzorgd door Hotellerie de Neerhof.”

Ondertussen werken Danny en Kathy druk aan het promoten van de BOB-Borrels. Zo zullen zij samen met het team van Noord-Limburg Business een stand bemannen tijdens de beurs CONNECTED op dinsdag 29 september in Theater De Maaspoort in Venlo. Ook tijdens de beurs Ondernemers Vakdagen, die van 6 tot en met 8 oktober in Evenementenhal Venray zal plaatsvinden, zijn BOB Noord-Limburg en Noord-Limburg Business van de partij. “Deelname aan deze regionale beurzen is de gelegenheid bij uitstek om beide partijen te promoten en nieuwe contacten op te doen. Ik nodig leden en andere geïnteresseerden van harte uit om onze stand te komen bezoeken!”, aldus Danny.

BOB-organisatoren Danny Toonen en Kathy van der Horst zijn op dit moment druk bezig met de organisatie van de BOB-borrels voor het najaar van 2015. Maar ondertussen wordt ook veel tijd geïnvesteerd in de verdere promotie van het concept Business Ontmoet Business. “De tweede helft van 2015 zal voor een drukke agenda gaan zorgen”, aldus Danny Toonen.

De eerste activiteit die BOB-leden en nieuwsgierige debuterende ondernemers in het vooruitschiet hebben, is de BOB-Borrel bij Kasteel de Keverberg in Kessel op maandag 14 september. Dit kasteel werd zeventig jaar geleden door de Duitse bezetter opgeblazen. Dit jaar is de voormalige ruïne met hulp van de gemeente Peel en Maas en de provincie Limburg die in totaal 4,4 miljoen euro beschikbaar stelden, vele aanvullende giften van bedrijven en particulieren en vooral de eindeloze inzet van inmiddels zestig vrijwilligers hersteld. Danny: “Het resultaat is een unieke combinatie van een oud kasteel met een modern deel van glazen buitenwanden, ruime zalen met moderne faciliteiten en een zwevend dak. Tijdens de bijeenkomsten komen de deelnemers meer te weten over het unieke herbouwproces. De catering wordt verzorgd door Hotellerie de Neerhof.”

Ondertussen werken Danny en Kathy druk aan het promoten van de BOB-Borrels. Zo zullen zij samen met het team van Noord-Limburg Business een stand bemannen tijdens de beurs CONNECTED op dinsdag 29 september in Theater De Maaspoort in Venlo. Ook tijdens de beurs Ondernemers Vakdagen, die van 6 tot en met 8 oktober in Evenementenhal Venray zal plaatsvinden, zijn BOB Noord-Limburg en Noord-Limburg Business van de partij. “Deelname aan deze regionale beurzen is de gelegenheid bij uitstek om beide partijen te promoten en nieuwe contacten op te doen. Ik nodig leden en andere geïnteresseerden van harte uit om onze stand te komen bezoeken!”, aldus Danny.

BOB Noord-Limburg Business maakt

onderdeel uit van Noord-Limburg Business;

een on/offline platform voor ondernemers

uit de regio Noord-Limburg.

www.noordlimburgbusiness.nl

Bijdragen aan BOB

Heeft u als ondernemer een sfeervolle locatie die

als decor voor een BOB-bijeenkomst kan dienen, of bent u een gastspreker met een interessant onderwerp waar de ondernemers in Noord-Limburg beslist van zouden moeten weten? BOB-organisator Danny Toonen is voor de BOB-Borrels in 2015 nog op zoek naar enkele locaties en sprekers. Vraag Danny eens naar de mogelijkheden.

Benieuwd naar BOB?

Wilt u ook een BOB meemaken? Schrijf u gratis in via de website bob.noordlimburgbusiness.nl en kies de BOB uit waar u zich voor wilt aanmelden. Zodra u zich heeft aangemeld, is dit bij het desbetreffende BOB-event te zien. Ook kunt u dan meteen uw eigen bedrijfsprofiel aanmaken en de naam en NAW-gegevens van uw bedrijf invullen. Als u al eens aan een BOB-Borrel heeft deelgenomen, hoeft u enkel de bij ons bekende gegevens te controleren en desgewenst aan te passen. Heeft u al een keer gratis deelgenomen en wilt u nogmaals komen? Dan is lidmaatschap verplicht. BOB-leden kunnen hun gegevens op hun uitgebreide bedrijfsprofiel aanpassen, dat bovendien ook nog eens geheel naar eigen wens van extra informatie en afbeeldingen kan worden voorzien. Meer weten over BOB? Neem dan contact op met BOB-organisator Danny Toonen of Kathy van der Horst.

bobborrel

Ron Coenen, Manager Bedrijven TRIAS BV, ron@trias-subsidie.nl, 077-3560100

Subsidie voor bevordering duurzame inzetbaarheid! Kansen voor uw organisatie?

Spelen er binnen uw onderneming zaken op personeelsgebied? Wenst u een lager ziekteverzuim? Of zit u op sommige functies met overtallig personeel dat moeilijk op een andere functie ingezet kan worden? Dan biedt subsidie van het Europees Sociaal Fonds kansen voor uw organisatie. Alle bedrijven en (overheids)instellingen die minimaal 2 werknemers in dienst hebben kunnen van deze mogelijkheid gebruik maken.

Subsidiebijdrage

Vanaf een totaalbedrag aan advieskosten van € 12.000 (in een periode van 12 maanden) vergoedt de ESF-subsidieregeling 50% van deze advieskosten. De maximale subsidie is € 10.000.

Activiteiten

Duurzaam inzetbaar zijn werknemers die gezond, gemotiveerd, competent en productief aan het werk kunnen zijn, van indiensttreding tot aan pensionering. 

Een project is gericht op één of meerdere van onderstaande thema’s:

- Bedrijfs- of organisatiescan;

- Periodiek onderzoek duurzame inzetbaarheid werknemers;

- Gezond en veilig werken;

- Leercultuur voor werknemers;

- Aanpassen organisatie van het werk;

- Interne en externe mobiliteit;

- Flexibele werkcultuur;

- Arbeidstijdenmanagement.

De aanvrager is in beginsel vrij in zijn keuze van de externe adviseur. Wel dient de adviseur aantoonbare ervaring te hebben in het werkveld.

Aan de slag met deze subsidie

Aanvragen moeten ingediend worden van 19 oktober 2015 (9.00 uur) tot en met 13 november 2015 (17.00 uur). In totaal is er ruimte voor ongeveer 2.200 aanvragen, wie het eerst komt, wie het eerst maalt! Wees er daarom snel bij!

Bent u geïnteresseerd in de bovenstaande regeling? Neem dan vrijblijvend contact op met TRIAS.

De gemeente stelt jaarlijks de WOZ-waarde van uw eigen woning bij beschikking vast. Als u vindt dat de waarde van uw woning te hoog is vastgesteld, dan moet u binnen zes weken na de dagtekening bezwaar maken. Deze termijn is voor de laatste WOZ-beschikking van 2015 inmiddels verstreken, maar mogelijk dat u een nieuwe kans kunt benutten!

De WOZ-waarde wordt niet alleen gebruikt voor het vaststellen van de onroerendezaakbelasting en de gemeentelijke heffingen, maar ook voor het eigenwoningforfait in de inkomstenbelasting én de waardering van die woning voor de schenk- en erfbelasting. Het is dus belangrijk dat de juiste waarde wordt vastgesteld en in ieder geval géén te hoge waarde!

De WOZ-beschikking wordt gestuurd naar de ‘genothebbende’: degene die het genot heeft van de onroerende zaak op grond van eigendom of bijvoorbeeld een huurrecht. Als er meerdere personen zijn die het genot hebben van de onroerende zaak, dan mag de gemeente de beschikking naar één van hen sturen. Deze persoon is dan ook gebonden aan de bezwaartermijn.

De Hoge Raad

biedt een herkansing

Onlangs heeft de Hoge Raad echter mogelijkheden geschapen om via een omweg toch nog op een later moment (tijdig) bezwaar te kunnen aantekenen.

In het arrest ging het om man en vrouw, die gehuwd waren in gemeenschap van goederen. De beschikking was gestuurd aan de man. Deze had geen bezwaar gemaakt tegen de beschikking. Ruim een jaar later vraagt de vrouw aan de gemeente om een zogenoemde medebelanghebbende-beschikking af te geven. (Dat is een nieuwe beschikking die afgegeven wordt aan een ander dan aan wie de WOZ-beschikking is verstuurd.) De gemeente heeft dat verzoek afgewezen, maar volgens de Hoge Raad ten onrechte en dus moet de gemeente een nieuwe beschikking afgeven. Tegen deze beschikking kan dan weer (tijdig) bezwaar worden gemaakt. De mogelijkheid om bezwaar aan te tekenen is in dit geval dus met ruim een jaar verlengd!

Indien de WOZ-beschikking voor de medebelanghebbende wordt verlaagd, dan geldt deze lagere waarde ook voor u!

Wie kan een medebelanghebbende-beschikking aanvragen?

Wettelijk gezien is dat degene die belang heeft bij de vastgestelde waarde met betrekking tot de heffing van belasting. Dat kan daarom in ieder geval de mede-eigenaar zijn, bijvoorbeeld uw partner of echtgenoot. Ook al heeft u alleen de eigendom van de woning, dan ontstaat voor uw partner toch mede-eigenaarschap als er sprake is van gemeenschap van goederen. De Hoge Raad heeft beslist dat het niet van belang is óf de partner al dan niet op de hoogte is of zou kunnen zijn van de eerste beschikking.

Ook een erfgenaam kan medebelanghebbende zijn. Dat is aan de orde als de WOZ-waarde van invloed is op de van hem te heffen belasting. Dit is het geval als tot de erfenis een woning behoort. Dat geldt zelfs als de erfgenaam (het kind) niet de woning zelf erft, maar een overbedelingsvordering krijgt op de langstlevende van de ouders. Een dergelijke vordering kan ontstaan op grond van een testament of bij toepassing van het wettelijke erfrecht.

U bent ook medebelanghebbende als u een woning hebt gekocht, waarbij de WOZ-beschikking nog is afgegeven aan de oude eigenaar.

Dé TIP:

Bent u het niet eens met een WOZ-beschikking, maar bent u te laat voor bezwaar? Een medebelanghebbende kan zorgen voor een herkansing! �

Voor meer informatie:

info@rhmweb.nl | www.rhmweb.nl

WOZ-waarde te hoog?

Toch nog bezwaar maken?

Mr. F.G.P.A. (Fer) Verbeek FB

Vennoot bij Rühl Haegens Molenaar

belastingadvies

Wilt u hier ook staan?

Neem dan contact op met

Aysun Mahubessy-Saruhan

024-6421917 - aysun@vanmunstermedia.nl

Noord-Limburg Business aanwezig bij CONNECTED

Op dinsdag 29 september vindt in Theater de Maaspoort de beurs CONNECTED plaats. CONNECTED is dé gelegenheid waar ondernemers, overheden en onderwijsorganisaties uit de regio Noord-Limburg samenkomen om kennis uit te wisselen, inspiratie op te doen en nieuwe verbindingen te leggen. Centraal staan ontwikkelingen die voor de ondernemende regio van belang zijn en het versterken van elkaar en de regio. Op de beursvloer worden gedurende de dag verschillende inspirerende seminars, rondetafelgesprekken over regionale actualiteiten en workshops georganiseerd. 

Noord-Limburg Business en BOB Noord-Limburg zullen tijdens de beurs aanwezig zijn met een eigen stand. U bent van harte welkom om even kennis te maken of bij te praten. www.connectedevent.nl

Stichting LIVA officieel van start

In juli zette voorzitter Imke Emons, onder toezicht van notaris G. Labordus te Aalsmeer, haar handtekening onder de statuten van Stichting LIVA. Imke heeft Stichting LIVA opgestart nadat zij zelf, na de geboorte van haar tweeling, in een situatie terecht kwam waarin zij continu overal tegen muren opliep. Ze kon nergens terecht voor steun voor haar en haar gezin. Dat resulteerde in een zeer moeilijke en dramatische tijd waar het gezin helaas nog steeds niet volledig uit is. Nadat ze haar verhaal in Telegraaf Vrouw had gedaan en het programma ‘Puur Geluk van RTL4’ Imke en haar gezin behoorlijk verrast hadden en de vele en positieve reacties daarop, besloot zij Stichting LIVA op te richten.

Stichting LIVA werkt met LIVA Buddy’s. Dit zijn vrijwilligers die zelf in soortgelijke situaties hebben verkeerd. De momenteel 31 LIVA Buddy’s zijn zo nodig 24 uur per dag beschikbaar. Ze geven steun en proberen vragen te beantwoorden voor het gezin. Daarnaast zijn er op vrijwillige basis LIVA Experts werkzaam voor de stichting. Momenteel zijn er een psychologe, coach en de Kinderthuiszorg beschikbaar, die vanuit hun vakgebied inzetbaar zijn. Dit team van experts zal snel worden uitgebreid. Helaas kan de stichting met betrekking tot financiële problemen nog niets voor de hulpvragers betekenen. Omdat de donaties nog op gang moeten gaan komen, wordt er voorlopig hulp met raad, daad en advies verleend.

Verschillende sponsoren hebben al aangegeven LIVA te willen steunen. Ook zijn er inmiddels producten gesponsord door diverse bedrijven en instellingen, die de Stichting mag verkopen en veilen via haar Facebookpagina. www.stichtingliva.nl 

Van Munster Media ondertekent Bewegen is Medicijn Convenant

Inactiviteit is misschien wel de nummer 1 oorzaak van de toename van chronische aandoeningen en vroegtijdig sterven. Per week sterven er minimaal 150, maar naar verluidt misschien wel 400 tot 500 mensen als gevolg van een in-actieve leefstijl. Het landelijke initiatief, ‘Bewegen is Medicijn’ gaat de strijd tegen inactiviteit aan en roept beweeg- en leefstijlprofessionals, maar ook zorgorganisaties en bedrijven op om dit te ondersteunen. Van Munster Media Groep, uitgever van onder andere Noord-Limburg Business, pakt de bal op en haakt in als ondertekenaar van het Bewegen is Medicijn convenant. “Binnen Van Munster Media Groep streven wij duurzame inzetbaarheid na”, aldus eigenaar Michael van Munster. “Het ‘Bewegen is Medicijn’ convenant sluit daar uitstekend op aan.”

John van Heel, initiator van ‘Bewegen is Medicijn’: “Overal waar mensen leven, leren of begeleid/verzorgd worden moet er een positieve stimulans worden gegeven om actief en gezond te leven. Bedrijven die het Bewegen is Medicijn convenant ondertekenen onderkennen dit belang en steunen de beweging naar een gezonder leven en maatschappij voor de toekomstige generaties.”

www.bewegenismedicijn.nl

Vijf marketingtips uit theaterland

Hoe vaak per jaar neemt u de tijd om de plannen en resultaten op een rijtje te zetten? Om daadwerkelijk naar binnen te kijken en te bepalen waar u staat en wat er moet gebeuren om uw doel te bereiken? Bij de theaters was dit jaren geleden niet anders totdat de subsidiekraan voor een groot deel dicht ging. Ondernemen was de enige optie, De Maaspoort greep de uitdaging met beide handen aan en had afgelopen jaar het beste jaar ooit. Hoe? U leest het hier.

TEKST Linda van Vegchel

1. Investeer in kwaliteit

Kwaliteit is het antwoord. Niet alleen in het product dat geleverd wordt maar ook op het gebied van communiceren. De klant moet voortdurend het gevoel hebben: “wauw, dat doen ze goed!”. Kwaliteit is veel meer dan een voldoende afleveren. Alleen een 10 is goed genoeg bij De Maaspoort. Zowel op voorstellings- als evenementengebied. Daarom is de afgelopen jaren ook geïnvesteerd in de interne organisatie. Sinds april dit jaar is het eventteam uitgebreid met een tweede eventmanager en wordt er geïnvesteerd in opleidingsmogelijkheden.

2. Werk samen

Alleen kom je vaak snel ergens maar samen kom je verder en is dat niet wat we allemaal willen? Betere resultaten, meer klanten, meer waardering en meer voldoening. De Maaspoort werkt niet alleen binnen de eigen keten van theaters samen maar heeft ook belangrijke zakelijke partners die hart voor cultuur hebben en meehelpen het culturele aanbod te verspreiden. De Maaspoort maakt op haar beurt weer gebruik van diensten en producten van haar partners. Meer info: www.maaspoort.nl/businessclub

3. Communiceer doelgroepgericht

Zo relevant mogelijk communiceren, dat is in de huidige tijd het allerbelangrijkst. Maar hoe doe je dat? Leer de klant kennen. Welke interesses heeft iemand? Wat zoekt men? Hoe wenst iemand benaderd te worden? De Maaspoort zag de conversie op bijvoorbeeld nieuwsbrieven het afgelopen jaar stijgen met 2% door relevant en doelgroepgericht te communiceren.

4. Laat je offline én

online zien

Profilering is alles. Niet alleen offline maar online zijn er ook steeds meer mogelijkheden. De Maaspoort zet diverse sociale media in om een divers publiek te informeren. Niet alleen over het theaterprogramma maar ook over haar culinaire activiteiten en evenementmogelijkheden. Onlangs werd De Maaspoort nog uitgeroepen tot nummer 1 hotspot in de LINDA. En tot nummer 1 toplocatie van Limburg door de Meetings Locatie top 250. Dit delen via Facebook, Twitter en LinkedIn, zorgt voor een positieve buzz.

5. Luister naar de klant

En last but not least: toets alles aan de wensen van de klant. Want alleen door aan te sluiten bij die wensen heeft een organisatie bestaansrecht. De Maaspoort betrekt tegenwoordig zelfs bezoekers bij het samenstellen van het nieuwe programma. Daarnaast werkt het kwaliteitsteam dagelijks aan verbetervoorstellen die ontstaan op basis van feedback van klanten via de tevredenheidsenquêtes. n

www.maaspoort.nl

marketing en communicatie

Sinds de oprichting in 2002 heeft Ivengi.com, met vestigingen in Maastricht, Venlo en Eindhoven al honderden projecten gerealiseerd voor diverse bedrijven en non-profit organisaties. Naast het visualiseren van (bedrijfs)data is een van de bekendste pijlers van het bedrijf maatwerk software oplossingen zoals online applicaties, websites, sociaal intranet, extranet, narrowcasting en (mobiele) apps. Het succes hiervan valt of staat bij de aansluiting op de verwachtingen die de doelgroep heeft!

‘Het succes van

online applicaties!’

Chris Herben, consultant bij Ivengi.com en verantwoordelijk voor het kantoor in Venlo: “Het mooie van online applicaties is dat alles meetbaar is. Hierdoor kunnen we precies zien of de doelgroep datgene doet wat we verwachten en mocht dit niet zo zijn, hier op sturen. Het draait immers om de resultaten die je als bedrijf haalt.”

“Zo willen potentiële klanten informatie zien over de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt en zoeken zij hierin bevestiging middels referenties of jouw bedrijf wel de juiste is om zaken mee te doen. Het moet dan zeer eenvoudig zijn om contact te leggen als ze de bevestiging hebben gevonden. Bestaande klanten willen snel contact kunnen opnemen, orders en servicetickets kunnen inzien en bovendien op de hoogte worden gehouden van nieuwe ontwikkelingen. Een potentiële werknemer is veel meer geïnteresseerd in de werksfeer, secundaire voorwaarden en ervaringen van medewerkers, terwijl de interne medewerker op een laagdrempelige manier op de hoogte wil blijven van ontwikkelingen, contact wil leggen met collega’s en vanuit één centrale plaats alles kan vinden om zijn dagelijkse werkzaamheden uit te kunnen voeren.”

“Veel ondernemers weten wellicht wel wat de doelgroep verwacht, maar passen hier nauwelijks hun strategie op aan. Om de behoeften van de doelgroep(en) in kaart te brengen plannen we, indien gewenst, co-creatie sessies in, of schetsen wij persona’s voor bepaalde doelgroepen waarbij gedrag en koopmotieven worden toegekend. Op deze wijze kunnen we een customer journey per doelgroep opstellen waarin duidelijk omschreven staat welke stappen een bezoeker doorloopt om eindelijk tot een conversie moment te komen”, aldus directeur Guido Wintjens.

Een recent voorbeeld is de website van Munckhof. Waar zij vroeger gezien werden als het bedrijf waar je een auto, bus of taxi kon bestellen, ontzorgen zij nu diverse doelgroepen met alles wat te maken heeft met mobiliteit. “Deze manier van communiceren vereist een volledig andere indeling van de nieuwe responsive website. In dit geval had Munckhof zelf de persona’s uitgeschreven en wist men precies welke behoeften de diverse doelgroepen hadden. Zodra een bezoeker op de website komt, wordt er aangespoord om een keuze te maken voor zakelijk, zorg & overheid, onderwijs, of evenementen & recreatie. Per onderdeel worden vervolgens alleen de diensten, referenties, blogitems en nieuws getoond, welke op dat moment relevant zijn én waarbij de tone-of-voice is afgestemd op de persona zoals deze beschreven is. Uiteindelijk is het heel eenvoudig om contact te leggen met Munckhof”, zo sluit Chris Herben af.

Meer omzet, minder kosten? Maak uw huidige data transparant en inzichtelijk. n

www.ivengi.com

ICT

Chris Herben (l) en Guido Wintjens (r)

HAES:

HR van zwaar

naar licht

Personeel & Organisatie ofwel Human Resource wordt mede door nieuwe wet- en regelgevingen een steeds zwaarder wordend thema, met name voor kleinere en middelgrote ondernemingen. Door het inzetten van een unieke combinatie van software en HR-expertise is het nu mogelijk om HR lichter te maken voor ondernemers. HAES (HR Als Een Service) is dé oplossing. Ondernemers worden door HAES volledig ontzorgd op het gebied van HR.

Berend van Berkel en Emile Thewissen van Optiteam B.V. hebben jarenlange ervaring in het personeelswerk. Het duo onderkende de problematiek van HR in mkb-bedrijven, maar zag vooral ook kansen om hier een oplossing voor te ontwikkelen. Dat werd HAES: HR Als Een Service. Van Berkel: “We combineren een stuk HR-support met software op de meest klantvriendelijke en flexibele manier. Dat maakt een sterk geheel: 1 +1 = 3.”

Eenvoudig van start

Bedrijven werken steeds meer met digitale personeelsdossiers. Daar zijn diverse programma’s voor, maar die zijn over het algemeen vrij prijzig, behoeven een pittige implementatieperiode en zijn helaas niet allemaal even gebruikersvriendelijk en effectief. De oplossing van Van Berkel en Thewissen is even doeltreffend als praktisch: “We hebben alle vragen die je tijdens een implementatieperiode zou stellen, laten beantwoorden door HR-specialisten. We hebben dus een best practice opgezet, waardoor er een enorme besparing op de implementatiekosten is en men snel en eenvoudig van start kan”, vertelt Van Berkel.

Klantspecifiek

Het HAES-concept werkt als volgt: de klant neemt een abonnement, waarmee hij toegang krijgt tot de software: dan kunnen er werknemers en leidinggevenden ingevoerd worden. Vanaf het eerste moment wordt er een HR-partner aan de klant gekoppeld die er voor zorgt dat er op een juiste manier met de software wordt omgegaan en toegang biedt tot alle mogelijke HR-specialisten.

HAES kenmerkt zich door flexibiliteit. Op die manier zijn heel snel klant- specifieke wensen door te voeren.” De flexibiliteit geldt overigens ook voor het abonnement: dat heeft een loopduur van minimaal zes maanden, maar is daarna maandelijks opzegbaar.

Rapportages

Hoe hoog is het ziekteverzuim? Wat zijn de salariskosten? Kan een openstaande vacature intern worden ingevuld? Wat is de productiviteit per medewerker? Dit zijn maar een paar voorbeelden van vragen die het management van een organisatie begrijpelijkerwijs graag beantwoord wil zien. Daarom is het raadzaam kengetallen te genereren, waarmee gegevens over personeel en organisatie in cijfers en grafieken uitgedrukt kunnen worden. Dit kan een momentopname zijn, maar ook een ontwikkeling per jaar, kwartaal of maand. Met behulp van rapportages is het mogelijk inzichten te creëren, en, indien nodig, hierop in te spelen. Het is allemaal meegenomen in de HAES-software, waarmee de hele organisatie kan worden doorgelicht, maar ook kan worden ingezoomd op individuele medewerkers. De expertise van een zeer ervaren HR-partner zit bij het abonnement inbegrepen en zorgt er samen met de mensen van HAES voor dat alle soorten rapportages mogelijk zijn, legt Van Berkel uit: “Dit resulteert in een proactieve signalering. Vanuit die benadering gaat een HR-partner aan het werk, en geeft een vrijblijvend advies aan de klant om hierdoor onnodige kosten te voorkomen.”

Moderne manier

De klant kan naar aanleiding van de verkregen resultaten en inzichten twee dingen doen: zelf aan de slag met de conclusies uit het betreffende rapport, of de HR-partner inschakelen voor verdere actie. De partner kan veel vragen beantwoorden en primaire oplossingen aanreiken, maar kan via HAES ook deskundigen op specifieke gebieden raadplegen: de HR Expertise pool. Dit is een netwerk van specialisten op gebieden als Arbeidsrecht, Ziekteverzuim, Werving & Selectie, Assessments, Loopbaanbegeleiding, Outplacement, enzovoort. Van Berkel: “Omdat wij weten wie waar goed in is, zullen we uiteindelijk ook altijd de meest geschikte deskundige partner inschakelen voor de klant.”

Van Berkel over deze specialisten: “Die mensen schrijven zich bij ons in en staan open voor opdrachten. We organiseren periodiek offline meetings voor deze specialisten, want ze moeten elkaar leren kennen en kennis uitwisselen. Uiteindelijk willen we in alle grote steden onze offline netwerken gaan inzetten. We zijn nu een paar maanden bezig, en er hebben zich inmiddels al meer dan veertig specialisten ingeschreven. En elke week komen er twee of drie bij. Sommige HR-managers zeggen al dat dit de moderne manier van werken is.”

Kennisbank

Met een abonnement krijgt een HAES-gebruiker ook automatisch toegang tot een uitgebreide databank van HR-expertise. Daar zitten heel veel documenten, zoals voorbeeldcontracten, arbeidscontracten, stappenplannen, voorbeelden van aanzeggingsbrieven, rekentools et cetera. Het bedrijf heeft zo de mogelijkheid om heel veel zelf te doen en daardoor de kosten laag te houden.

Het HAES-concept biedt dus voor de HR professional én de ondernemer alleen maar voordelen. Een gat in de markt? Volgens Van Berkel meer het eindelijk voldoen aan een behoefte bij ondernemingen van 10 tot 75 werknemers. Hiermee zetten we HR zo efficiënt mogelijk in bij onze klanten, zodat zij zich kunnen richten op de kernprocessen van hun bedrijf. Wij ontzorgen klanten dus in hun HR-werkzaamheden en beleid, en tillen HR naar een hoger niveau.” n

Meer informatie: www.hralseenservice.nl, of bel 024-7600770

"Wij ontzorgen klanten in hun HR werkzaamheden en beleid, en tillen HR naar een

hoger niveau."

Aanbeloven

Locaties

5

1

4

3

2

2

4

1

3

5

Al achttien jaar is BTB Fire & Medical Support uit Uden specialist op het gebied van veiligheid. Het bedrijf is zowel leverancier als professioneel ontzorger. Van Risico Inventarisatie & Evaluatie, ontruimingsplattegronden en BHV-opleidingen tot de registratie en de oproep van cursisten en de keuring van blusmiddelen; voor alles heeft de klant een adres met een aanspreekpunt. “Hier vind je alles onder één dak.”

BTB Fire & Medical Support

Alles voor veiligheid

onder één dak

Aan het woord is Ferry van Merriënboer, communicatieadviseur bij BTB. “We zijn een veelzijdig bedrijf en daardoor redelijk uniek. Door een compleet pakket aan te bieden, heeft de klant op het gebied van veiligheid niet met allemaal verschillende bedrijven te maken. Eigenlijk kunnen wij de gehele administratie op het gebied van bedrijfshulpverlening uit handen nemen. Bovendien kan er heel makkelijk een koppeling worden gelegd met de organisatie van medische hulpverlening, brandbestrijding en technische hulpverlening bij evenementen. Daarin is EMS gespecialiseerd, dat onder hetzelfde moederbedrijf valt als BTB.”

Moderne faciliteiten

BTB beschikt over een eigen locatie met twee leslokalen en moderne faciliteiten zoals een bluscontainer die te gebruiken is bij de BHV-cursus en bij de oefeningen van de brandweer. Door onder andere een flash-over, het plotseling ontbranden van een hete rookgaslaag, biedt de container de brandweer de mogelijkheid om onder realistische omstandigheden op locatie te kunnen oefenen. De brandweeroefeningen kunnen ook ondersteund worden met autowrakken of een oefenschip. Daarnaast beschikt BTB over verschillende voertuigen zoals ambulances en brandweerwagens.

Sinds kort heeft BTB een eigen webshop waar alle mogelijke veiligheidsproducten te vinden zijn. “BTB is groothandel voor ondernemingen maar ook collega BHV-bedrijven maken gebruik van onze BHV- pakketten om les geven. Bovendien kunnen particulieren er ook terecht.”

Brabantse gastvrijheid

Volgens Van Merriënboer komen veel bedrijven al jaren over de vloer bij BTB. “Met zulke bedrijven bouw je een bijzondere band op. We hebben zelfs klanten uit Friesland en Groningen. Persoonlijk denk ik dat klanten graag voor ons omrijden omdat wij niet alleen professioneel te werk gaan, maar ook omdat hier nog de Brabantse gastvrijheid te vinden is. Om klanten die verder weg zitten tegemoet te komen, gaan we vanaf november van dit jaar gebruik maken van meerdere locaties in de randstad.” n

Veiligheid

Dutch Safety Group

DSG staat voor kwaliteit, professionaliteit en veiligheid voor ieder evenement en iedere onderneming. DSG is de moederonderneming van BTB Fire & Medical Support, Event Medical Service (EMS) en EMS Care.

www.btbwinkel.nl - www.btbfireandmedical.nl

Regionale

specialisten/zzp'ers

Ondanks het soms wat onzekere bestaan maken steeds meer professionals de overstap van medewerker in loondienst naar zelfstandig ondernemer, regionale specialist of zzp’er. Bedrijven maken graag, en steeds vaker, gebruik van hun expertise en diensten om zo hun kosten verder te kunnen flexibiliseren. De komende 12 maanden zullen wij u in ons magazine op de hoogte houden van alles wat er speelt rondom deze regionale specialisten. Of het nu gaat om hun expertise, de manier van bedrijfsvoering of hoe ze zich profileren op de zakelijke markt.

Na deze aftrap in onze zomereditie bieden wij de deelnemende specialisten ook de kans om zich te profileren of voor elke uitgave een tip aan te leveren. Deze tip kan bestemd zijn voor alle collega’s, of juist voor alle ondernemers in de regio.

De rubriek ‘regionale specialisten’ verschijnt niet alleen in print. Ook online hebben we een speciale rubriek op de website waar de deelnemende regionale specialisten te vinden zijn. Worden er door de deelnemende specialisten leuke tips of thema’s aangedragen, dan plaatsen wij deze op de website en indien mogelijk ook in de nieuwsbrief.

Bent u als regionale specialist en/of zelfstandige actief? Wilt u zelf een bijdrage leveren en uzelf in de regio profileren? Dan is deze rubriek iets voor u!

Meer info: Aysun Mahubessy-Saruhan, 024-6421917

Maak kans op gratis Climate Makeover

Sinds november vorig jaar hebben zo'n tweehonderdvijftig bedrijven en organisaties zich aangemeld voor de Klimaatcoalitie. Daarmee beloven ze uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn en binnen vijf jaar al belangrijke stappen te zetten. Om nog meer bedrijven te stimuleren looft MVO Nederland vier Climate Makeovers uit, gratis adviestrajecten op maat door het Klimaatplein. De winnaar gaat in één jaar over naar volledig klimaatneutraal.

“De Climate Makeover start met een nulmeting”, legt Rob van der Rijt van het Klimaatplein uit, “een berekening van de huidige CO2-uitstoot. Daarna volgt een individueel adviesgesprek, waarin we onderzoeken op welke onderdelen de meeste winst te behalen valt. Meer dan tachtig partners van het Klimaatplein kunnen helpen bij de uitvoering. MVO Nederland volgt de bedrijven het hele jaar door en doet verslag van het traject.”

De winnaars van de Climate Makeover krijgen niet alleen advies, maar mogen ook mee in de Groene Top Trein die op 27 november door Nederland rijdt, voorafgaand aan de VN Klimaattop in Parijs. Deze trein zit vol reizigers met initiatieven om de uitstoot van broeikasgassen tegen te gaan. De Groene Top Trein biedt een landelijk podium aan al deze initiatieven. Wie kans wil maken op een van de vier Climate Makeovers van MVO Nederland en het Klimaatplein gaat naar www.mvonederland.nl. Meld je aan en schrijf een korte motivatie. Inschrijven kan tot en met 21 september. Meteen aan de slag met klimaatneutraal ondernemen? Raadpleeg www.mvonederland.nl/stappenplan-klimaatneutraal-ondernemen.

Innovatieve vergadertafel verhoogt bezettingsgraad van vergaderruimten

De behoefte aan staand vergaderen neemt toe. Het is gezonder, efficiënter én leuker, maar als een vergadering te lang duurt is het ook fijn om even te kunnen gaan zitten. MisterBrightLight is een slimme vergadertafel waarmee zowel staand als zittend vergaderd kan worden. “Dat verhoogt de bezettingsgraad en het rendement van vergaderruimten, terwijl de kosten van onze vergadertafel gelijk zijn aan die van normale vergadertafels.”, aldus Marcel Demper, Founder van MisterBrightLight. MisterBrightLight is een vergadertafel die is voorzien van de nieuwste technologie waaronder geïntegreerde draadloze telefoonopladers en een slimme handsensor om de tafel in hoogte te verstellen. De vergadertafel kan ook gekoppeld worden met je smartphone. Marcel Demper: “De App laat onder meer zien hoeveel calorieën deelnemers verbranden door staand te vergaderen. De tafel is via de App in hoogte te verstellen en de LED-kleuren kunnen worden ingesteld.” Deze innovatieve vergadertafel stal onlangs de show tijdens de internationale designbeurs iSalone del Mobile in Milaan. De tafel wordt volledig in Nederland gemaakt en ieder exemplaar wordt custom-made gemaakt gebaseerd op basis van jouw wensen en behoeften. Daarmee kan je een unieke vergadertafel realiseren die volledig past bij de uitstraling van de vergaderruimte(n) en het interieur. www.misterbrightlight.com

Koninklijke ZON start met ZON Growers Academy

Het ondersteunen van telers in hun ondernemerschap is één van de pilaren onder de strategie van ZON. Om dit nader invulling te geven start ZON in oktober 2015 met de ‘ZON Growers Academy’. Deze opleiding biedt leden van ZON de mogelijkheid om met professionele ondersteuning te werken aan verbreding en verdieping van hun ondernemerschap. De ZON Growers Academy bestaat uit drie modules. De eerste module is een introductie die open staat voor alle telers die behoefte hebben aan een vernieuwende kijk op hun bedrijf en hun eigen ondernemerschap. In die module wordt de kennis op het gebied van onder meer strategisch management, financiën en personeelsbeleid bijgespijkerd. Een ander belangrijk onderdeel van de introductiemodule is marketing. Algemeen directeur Michiel F. van Ginkel van ZON: “We hopen een aantal telers die de introductiemodule volgen zo enthousiast te krijgen dat ze méér willen weten en beter begrijpen hoe zij succesvol op marktontwikkelingen kunnen inspelen. Diegenen gaan in de tweede module concrete plannen invullen om marktgerichter te gaan werken. Daar gaan ze ook een businessplan en een plan voor de marktbenadering bij maken. Dit moet hun mogelijkheden vergroten om succesvol in te kunnen spelen op marktontwikkelingen.” De derde en laatste module is bedoeld om op thematische wijze afzet- en marketingvragen via intervisie met andere ondernemers (ook van buiten de branche) verder te verdiepen. ZON start in oktober met de introductiemodule van negen sessies op Fresh Park Venlo, vijf bijeenkomsten in 2015 en nog eens vier in 2016. Meer informatie over de ZON Growers Academy is te vinden op www.zon-business.com/growersacademy

Toekomstbestendig dankzij unieke innovatie en nieuwe showroom

Graphic and Mail: “2015 wordt een topjaar.”

De grafische branche verandert, net als de behoeften van haar klanten. Nino Venezia, directeur-eigenaar van full service leverancier Graphic & Mail, is met nieuwe producten zoals een speciale raamfolie en een uitbreiding naar een pand met uitgebreide showroom inmiddels al op deze rijdende trein gesprongen. “2014 was een mooi jaar, maar in 2015 gaan we stevig doorgroeien.”

FOTOGRAFIE Marcel Krijgsman

Nino & Anita Venezia in hun nieuwe

onderkomen op Fresh Park venlo

Graphic & Mail in Venlo is een full service leverancier van grafische producten. Het bedrijf verzorgt diverse producten van begin tot einde: van ontwerp tot en met de distributie. Denk hierbij aan etiketten, labels, relatiegeschenken, textiel zoals vlaggen en vele andere soorten zakelijk drukwerk. Een bedrijfsonderdeel waar Venezia veel groei in ziet, is die van Grootformaat. “Binnen deze divisie gaat het om reclame-uitingen zoals reclameborden, vlaggen, banners, bedrukking op canvas, spanframes en pand- en voertuigbelettering. Het grote voordeel is dat klanten alles via de website kunnen bestellen. Zij hoeven enkel de teksten, afbeeldingen of logo’s per mail aan te leveren, wij zorgen voor de rest. Dankzij het moderne machinepark is printen in elke gewenste oplage en materiaalsoort mogelijk. Bovendien heeft de klant het materiaal zo snel mogelijk in huis door onze snelle en flexibele werkwijze. Dit biedt onder andere veel mogelijkheden voor grafische bedrijven.” Venezia mag dankzij het ruime assortiment en snelle service diverse grote partijen tot zijn klantenkring rekenen. “Op dit moment zijn we voor bierbrouwerij Lindeboom uit Neer druk bezig met het produceren van de complete huisstijl op allerlei producten. Denk aan vrachtwagens, koelaanhangwagens, voorzetbuffetten, fietsrekken en terrasschotten. Hiervoor heb ik inmiddels een specialist in dienst die al ruim 15 jaar ervaring heeft op het gebied van auto- en vrachtwagen-zeilbelettering. Voor deze persoon is het een uitdaging om grote projecten snel en vakkundig uit te leveren aan onze klanten.”

Innovatieve folie

Een ander product binnen de divisie grootformaat dat voor Venezia uiterst succesvol uitpakt, is de introductie van een nieuwe, innovatieve folie. “Het gaat om een veelzijdig te gebruiken bedrukte folie die op glas kan worden aangebracht en kan worden hergebruikt. Het is in meerdere opzichten een zeer speciaal product. Ten eerste kan het natuurlijk worden bedrukt met elke gewenste tekst, afbeelding, logo of andere (reclame)uiting. Vervolgens kan de folie zonder lijm of andere plakmiddelen zeer eenvoudig aan de binnenzijde van elk glasoppervlak worden bevestigd zoals ramen, deuren en scheidingspanelen. Wanneer de uiting op de folie niet meer relevant is, moet worden verplaatst of om een andere reden moet worden verwijderd, kan de folie heel eenvoudig van het paneel worden gehaald. Door de folie op te rollen, kan het later opnieuw worden gebruikt. Bovendien kunnen wij dankzij onze grootformaat printers de folie op elk gewenst formaat bedrukken met een maximale breedte van 133 cm aan één stuk tegen een vaste prijs per vierkante meter.” Het feit dat de folie aan de binnenzijde wordt aangebracht, biedt volgens Venezia bovendien nog extra voordelen. “Omdat het aan de binnenzijde van een pand wordt aangebracht, hoef je vaak geen vergunning aan te vragen. Ook blijft het zicht van binnen naar buiten behouden, terwijl vanaf buiten alleen de boodschap of reclame-uiting te zien is.”

Enthousiaste reacties

Inmiddels is het product uitvoerig getest en in de markt gezet. Venezia: “De eerste bestellingen zijn inmiddels geleverd. Klanten hebben louter enthousiast gereageerd over de vele mogelijkheden die het nieuwe product biedt. Want de folie is te gebruiken voor reclame-uitingen, maar ook voor andere doeleinden zoals het verfraaien van leegstaande panden met het geplaatste folie die bij andere panden opnieuw kan worden aangebracht, of het afschermen van ruiten en glazen oppervlakken tegen inkijk van buitenaf bij bijvoorbeeld sportscholen, cafetaria’s of beautysalons. Aangezien de folie aan de binnenzijde wordt aangebracht kunnen ook bedrijven die op een hogere etage zijn gevestigd veilig en verantwoord de folie aanbrengen en verwijderen zonder gebruik te hoeven maken van een hoogwerker.”

Add My Window

Venezia gaat binnen het bedrijf Add My Window nog een stapje verder met dit product. “Het is in te zetten voor een geheel nieuwe vorm van buitenreclame. In samenwerking met het bedrijf Add My Window maken we het voor bedrijven mogelijk om op geheel nieuwe wijze te adverteren. Met behulp van Add My Window is het nu ook voor bedrijven zonder gigantisch marketingbudget mogelijk om op toplocaties te adverteren.” Add My Window bemiddelt tussen bedrijven en particulieren. Particulieren die wonen in centra van grote steden in Nederland kunnen hun raam aanmelden op de site www.addmywindow.com. Vervolgens kiezen bedrijven een locatie uit waar zij voor een periode van minimaal een maand willen adverteren. Graphic & Mail drukt deze kwalitatief hoogwaardige advertenties op de nieuwe folie, waarna het team van Add My Window de advertentie vakkundig komt plaatsen op het raam. Add My Window maakt het mogelijk voor bedrijven te adverteren op toplocaties tegen een voordelig tarief. Daarnaast ontvangt de raameigenaar een maandelijkse vergoeding voor de ter beschikking stelling van zijn of haar raam.

Nieuwe showroom

Om de klanten de vele mogelijkheden binnen de Grootformaat-divisie nog beter te kunnen laten ervaren, opent Venezia dit jaar naast zijn bedrijf op Fresh Park Venlo ook een showroom op de Sondert in Blerick, waar voorheen autobedrijf Lutgens was gevestigd. “In deze showroom kunnen bedrijven, maar ook (carnavals)verenigingen en particulieren zelf zien wat er allemaal mogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan vlaggenmasten van verschillende formaten, maar ook zeil voor overkappingen zoals veranda’s, terrassen en andere vormen van uitbouw en buitenoppervlakten. Klanten kunnen hier zelf kijken en uitkiezen. Vervolgens wordt bij hen thuis of op het bedrijf alles opgemeten.”

Focus op groei

Venezia heeft in 2015 duidelijk ingezet op de groei van zijn bedrijf. Dat geschiedt niet alleen door middel van extra producten en diensten, maar ook door de service verder uit te breiden. “Vanaf april zijn we voortaan ook op zaterdag, en daarmee 6 dagen per week open. Onze focus ligt op kwaliteit. We denken graag mee met de klant over de meest gunstige optie. Innoveren en het verbeteren van de service is nu eenmaal noodzakelijk om in deze branche staande te blijven. Mijn vrouw Anita en mijn beide zonen Enzo en Gino, die allen ook werkzaam zijn binnen het bedrijf, zijn er samen met mij van overtuigd dat Graphic & Mail hier met onze producten uitstekend op inspringen. Iedereen is welkom in onze showroom aan De Sondert. Hier kunnen klanten zelf zien wat we allemaal kunnen leveren. n

www.graphic-mail.nl

www.addmywindow.com

Graphic & Mail in Venlo is een full service leverancier van grafische producten.

Ondernemers Vakdagen viert 5-jarig bestaan met recorddeelname

Lustrum met veel nieuwe elementen

“We hebben dit jaar veel vernieuwing doorgevoerd”, vertelt organisator Robert Hoelen van Evenementenhal. Dat was hij ook al bij de start van de beurs in 2011.

“De vorige editie in 2014 was zeker niet de beste. Samen met standhouders en bezoekers van ons evenement hebben we gekeken op welke vlakken we Ondernemers Vakdagen konden versterken. Dat hebben we vertaald naar een nieuw concept.”

Zo zijn dit jaar onder andere de openingstijden en de volgorde van de programmering van de ‘Side Events’ aangepast. “We starten op dinsdag 6 oktober met een groot openingssymposium, dat we organiseren samen met onze partner MKB-Limburg. Het aanwezige publiek wordt hierbij getrakteerd op pakkende ondernemersverhalen van Olaf Rutten (auteur van het boek ‘Minder werken, meer verdienen’) en Paul Smit. Deze laatste biedt een unieke mix van training en cabaret voor het bedrijfsleven. Zijn lezingen worden betiteld als ‘hilarisch’. Een prachtige aftrap dus van het 5-jarig bestaan.”

Vernieuwde beursvloer

Om 18:00 uur op dinsdag opent de beursvloer. Deze heeft een compleet andere uitstraling gekregen. Centraal wordt een groot netwerkplein gerealiseerd, waar op twee van de drie beursdagen afgesloten wordt met een grote netwerkborrel.

“Het netwerken, zowel tussen exposanten onderling als tussen exposanten als bezoekers, wordt hiermee nog meer gestimuleerd”, aldus Hoelen.

Een andere belangrijke wijziging is de manier waarop we de stands positioneren.

“We laten namelijk een deel van de zijwanden weg, waardoor de standhouders minder in een ‘hokje’ staan en de beurs een meer open karakter en een andere uitstraling krijgt.”

Meet & Match en

Businessclub Night

De beurswoensdag heeft ook een make-over gekregen. “We starten met een groot Meet & Match event, puur gericht op de standhouders. Hier vinden gemodereerde speeddate-sessies plaats, waarbij we bedrijven die weleens een ‘match’ zouden kunnen hebben, aan elkaar koppelen. Netwerkclub BS Morgen is hierbij onze partner en medeorganisator. Vervolgens laten we Meet & Match ook op de beursvloer, die dag geopend vanaf 16:00 uur, terugkomen.

Een ander nieuw element in ons programma op woensdag is de ‘Businessclub Night’. Deze vindt ‘s avonds vanaf 19:00 uur plaats. Verschillende business- en netwerkclubs uit de wijde regio bezoeken met hun leden deze avond. De beurs is uiteraard ook geopend voor ondernemers die individueel het evenement willen bezoeken.

We sluiten deze avond af met een forum op de beursvloer dat gaat over de parallellen tussen topvoetbal en ondernemerschap. Onder leiding van Maurice Graef gaan directeuren Toon Gerbrands (PSV), Marco Bogers (VVV-Venlo) en Bart van Ingen (NEC-Nijmegen) met elkaar in gesprek.”

VIP-Events

Ook de donderdag is in een nieuw jasje gestoken. Naast de beursvloer, deze dag van 15:00 uur tot 21:00 uur toegankelijk, zijn er verschillende VIP-Events georganiseerd door gerenommeerde bedrijven waarin belangrijke ondernemersthema’s zoals acquisitie en MVO ondernemen centraal staan. Zo organiseert Rabobank Horst-Venray een bijeenkomst met Victor Bonke. Zijn bevlogen betoog met als thema ‘Acquisitie 2.0’ geeft ondernemers concrete tips & tricks over dit voor velen niet-geliefde onderdeel van het ondernemerschap. ISL Automatisering organiseert een sessie over kostenbesparing met MVO oplossingen voor elke bedrijf. Geen zweverige en wetenschappelijke informatie, maar concrete en praktische tips!

CONTOUR Accountants en Summa organiseren samen de bijeenkomst ‘Connected. De mens maakt het verschil’. Spreker is Bram Cuijpers, die de zaal niet alleen aan het denken zet, maar ook in beweging brengt.

De VIP-Events richten zich niet alleen op de relaties van de organiserende bedrijven, maar ook op andere geïnteresseerden. “Per bijeenkomst zijn er een X-aantal plaatsen voor de niet-genodigden” vertelt Robert Hoelen. “We raden dus aan bij interesse snel aan te melden via de beurswebsite. Daar is overigens het volledige programma van de drie dagen te vinden en kan men zich ook (kosteloos) aanmelden voor beurstoegang.”

Marketing 2015

Voor de gemiddelde MKB-onderneming is marketing nogal eens een onderschoven kindje. Tel daarbij de vele (online) mogelijkheden die er het afgelopen decennium zijn bijgekomen, en is het lastig te bepalen wat wel en wat niet te doen.

Een mooi en passend onderwerp dus voor een Side Event dat vorig jaar onder de noemer ‘Marketing 2014' voor het eerst georganiseerd werd. Evenementenhal sloeg hiervoor de handen ineen met DIM Reclamebureau. Deze succesvolle samenwerking wordt dit jaar vervolgd. Roel Sloesen van DIM: “We hadden vorig jaar een prachtige opkomst en vooral een zeer gemêleerd publiek. Van Marketing Managers van grote bedrijven tot ondernemers en éénpitters. Samen hebben we al snel besloten dat we hier een vervolg aan zouden geven.”

Het thema dit jaar? “We gaan enkele, voornamelijk Limburgse, ondernemers aan het woord laten over het belang van marketing en communicatie. Hierbij komen totaal verschillende branches aan het woord en juist dat maakt het zo interessant.”

Recorddeelname

Een fraaie bijkomstigheid tijdens het 5-jarig bestaan van de beurs, het wordt de grootste editie tot nu toe van Ondernemers Vakdagen. Robert Hoelen is hier uiteraard content mee. “De aanpassingen in het beursconcept hebben tot stand gebracht waar we allemaal op hebben gehoopt; groei in het aantal standhouders. We mogen veel bekende, maar ook veel nieuwe standhouders verwelkomen.

Dat de economie aantrekt speelt natuurlijk ook een rol. Al met al zijn alle ingrediënten aanwezig om het lustrum niet alleen uit te laten groeien tot de grootste editie tot nu toe maar ook tot de beste.” n

Voor het 5e jaar op rij organiseert Evenementenhal Venray de business-to-business netwerkbeurs Ondernemers Vakdagen. Het eerste lustrum dus, en wel op 6, 7 en 8 oktober 2015. Het wordt de grootste editie tot nu toe. En dat belooft wat.

Bart van Ingen

Victor Bonke

Maurice Graef

Toon Gerbrands

Ondernemers Vakdagen is gratis toegankelijk. Dit geldt ook voor de Side Events. U kunt eenvoudig uw entreekaarten online aanvragen via www.evenementenhal.nl/ondernemersvakdagen. Op de beurswebsite vindt u tevens het volledige programma en de mogelijkheid tot aanmelden voor de Side Events.

Nick van Moerkerk

Heeft u nog interesse om deel te nemen aan Ondernemers Vakdagen?

De organisatie heeft nog enkele stands beschikbaar. Neem contact op met Robert Hoelen van Evenementenhal via roberthoelen@evenementenhal.nl.

Bram Cuijpers

“We hebben dit jaar veel vernieuwing doorgevoerd”, vertelt organisator Robert Hoelen van Evenementenhal. Dat was hij ook al bij de start van de beurs in 2011.

“De vorige editie in 2014 was zeker niet de beste. Samen met standhouders en bezoekers van ons evenement hebben we gekeken op welke vlakken we Ondernemers Vakdagen konden versterken. Dat hebben we vertaald naar een nieuw concept.”

Zo zijn dit jaar onder andere de openingstijden en de volgorde van de programmering van de ‘Side Events’ aangepast. “We starten op dinsdag 6 oktober met een groot openingssymposium, dat we organiseren samen met onze partner MKB-Limburg. Het aanwezige publiek wordt hierbij getrakteerd op pakkende ondernemersverhalen van Olaf Rutten (auteur van het boek ‘Minder werken, meer verdienen’) en Paul Smit. Deze laatste biedt een unieke mix van training en cabaret voor het bedrijfsleven. Zijn lezingen worden betiteld als ‘hilarisch’. Een prachtige aftrap dus van het 5-jarig bestaan.”

Vernieuwde beursvloer

Om 18:00 uur op dinsdag opent de beursvloer. Deze heeft een compleet andere uitstraling gekregen. Centraal wordt een groot netwerkplein gerealiseerd, waar op twee van de drie beursdagen afgesloten wordt met een grote netwerkborrel.

“Het netwerken, zowel tussen exposanten onderling als tussen exposanten als bezoekers, wordt hiermee nog meer gestimuleerd”, aldus Hoelen.

Een andere belangrijke wijziging is de manier waarop we de stands positioneren.

“We laten namelijk een deel van de zijwanden weg, waardoor de standhouders minder in een ‘hokje’ staan en de beurs een meer open karakter en een andere uitstraling krijgt.”

Meet & Match en

Businessclub Night

De beurswoensdag heeft ook een make-over gekregen. “We starten met een groot Meet & Match event, puur gericht op de standhouders. Hier vinden gemodereerde speeddate-sessies plaats, waarbij we bedrijven die weleens een ‘match’ zouden kunnen hebben, aan elkaar koppelen. Netwerkclub BS Morgen is hierbij onze partner en medeorganisator. Vervolgens laten we Meet & Match ook op de beursvloer, die dag geopend vanaf 16:00 uur, terugkomen.

Een ander nieuw element in ons programma op woensdag is de ‘Businessclub Night’. Deze vindt ‘s avonds vanaf 19:00 uur plaats. Verschillende business- en netwerkclubs uit de wijde regio bezoeken met hun leden deze avond. De beurs is uiteraard ook geopend voor ondernemers die individueel het evenement willen bezoeken.

We sluiten deze avond af met een forum op de beursvloer dat gaat over de parallellen tussen topvoetbal en ondernemerschap. Onder leiding van Maurice Graef gaan directeuren Toon Gerbrands (PSV), Marco Bogers (VVV-Venlo) en Bart van Ingen (NEC-Nijmegen) met elkaar in gesprek.”

VIP-Events

Ook de donderdag is in een nieuw jasje gestoken. Naast de beursvloer, deze dag van 15:00 uur tot 21:00 uur toegankelijk, zijn er verschillende VIP-Events georganiseerd door gerenommeerde bedrijven waarin belangrijke ondernemersthema’s zoals acquisitie en MVO ondernemen centraal staan. Zo organiseert Rabobank Horst-Venray een bijeenkomst met Victor Bonke. Zijn bevlogen betoog met als thema ‘Acquisitie 2.0’ geeft ondernemers concrete tips & tricks over dit voor velen niet-geliefde onderdeel van het ondernemerschap. ISL Automatisering organiseert een sessie over kostenbesparing met MVO oplossingen voor elke bedrijf. Geen zweverige en wetenschappelijke informatie, maar concrete en praktische tips!

CONTOUR Accountants en Summa organiseren samen de bijeenkomst ‘Connected. De mens maakt het verschil’. Spreker is Bram Cuijpers, die de zaal niet alleen aan het denken zet, maar ook in beweging brengt.

De VIP-Events richten zich niet alleen op de relaties van de organiserende bedrijven, maar ook op andere geïnteresseerden. “Per bijeenkomst zijn er een X-aantal plaatsen voor de niet-genodigden” vertelt Robert Hoelen. “We raden dus aan bij interesse snel aan te melden via de beurswebsite. Daar is overigens het volledige programma van de drie dagen te vinden en kan men zich ook (kosteloos) aanmelden voor beurstoegang.”

Marketing 2015

Voor de gemiddelde MKB-onderneming is marketing nogal eens een onderschoven kindje. Tel daarbij de vele (online) mogelijkheden die er het afgelopen decennium zijn bijgekomen, en is het lastig te bepalen wat wel en wat niet te doen.

Een mooi en passend onderwerp dus voor een Side Event dat vorig jaar onder de noemer ‘Marketing 2014' voor het eerst georganiseerd werd. Evenementenhal sloeg hiervoor de handen ineen met DIM Reclamebureau. Deze succesvolle samenwerking wordt dit jaar vervolgd. Roel Sloesen van DIM: “We hadden vorig jaar een prachtige opkomst en vooral een zeer gemêleerd publiek. Van Marketing Managers van grote bedrijven tot ondernemers en éénpitters. Samen hebben we al snel besloten dat we hier een vervolg aan zouden geven.”

Het thema dit jaar? “We gaan enkele, voornamelijk Limburgse, ondernemers aan het woord laten over het belang van marketing en communicatie. Hierbij komen totaal verschillende branches aan het woord en juist dat maakt het zo interessant.”

Recorddeelname

Een fraaie bijkomstigheid tijdens het 5-jarig bestaan van de beurs, het wordt de grootste editie tot nu toe van Ondernemers Vakdagen. Robert Hoelen is hier uiteraard content mee. “De aanpassingen in het beursconcept hebben tot stand gebracht waar we allemaal op hebben gehoopt; groei in het aantal standhouders. We mogen veel bekende, maar ook veel nieuwe standhouders verwelkomen.

Dat de economie aantrekt speelt natuurlijk ook een rol. Al met al zijn alle ingrediënten aanwezig om het lustrum niet alleen uit te laten groeien tot de grootste editie tot nu toe maar ook tot de beste.” n

Paul Smit

beurs

Marco Bogers

Programma

Dinsdag 6 oktober

14:45-18:00 uur Openingssymposium

18:00-21:00 uur Beursvloer open

21:00-22:00 uur Netwerkborrel

Woensdag 7 oktober

13:30-15:30 uur Meet&Match exposanten

16:00-21:00 uur Beursvloer open

19:00 uur Businessclub Night

20:00 uur Meet&Match exposanten en bezoekers

21:00 uur Forum topvoetbal vs. Ondernemerschap

21:30 uur Netwerkborrel

22:30 uur Einde

Donderdag 8 oktober

11:30-15:00 uur Marketing 2015

15:00-21:00 uur Beursvloer open

14:00-15:30 uur VIP-Event ISL Automatisering

15:30-18:30 uur VIP-Event Rabobank

15:45-17:00 uur VIP-Event CONTOUR Accountants / Summa

Olaf Rutten

De internationale handel heeft te maken met allerlei veranderingen: wetten veranderen, conflicten zorgen voor handelsbarrières zoals embargo’s en importheffingen. Zelfs binnen Europa met het vrije verkeer van goederen en personen lijkt het soms alsof er toch nog drempels worden opgeworpen tegen de export van goederen.

Internationaal zakendoen

Nederland is van oudsher een handelsnatie, en we slagen er ondanks allerlei belemmeringen toch meestal in om onze goederen af te zetten in het buitenland. Want het blijft aantrekkelijk om te exporteren en zo onze omzet te vergroten. Maar hoe ga je nu te werk als je wilt uitbreiden naar het buitenland? Er zijn diverse instanties waar je als MKB-ondernemer terecht kunt voor advies en tips. We noemen hier enkele van die instanties.

• NL exporteert app

NL exporteert is de eerste Nederlandse wereldwijde export app, speciaal ontwikkeld voor ondernemers met grensverleggende ambities. Via de interactieve wereldkaart krijg je per land in één oogopslag actuele info over o.a. (financiële) kengetallen, activiteiten en evenementen, marktrapporten en alle financierings- en ondersteuningsprogramma’s van overheid en partners. NL exporteert is een initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de RVO.nl, Fenedex, MKB-Nederland, VNO-NCW, Kamer van Koophandel, FME, Metaalunie, NCH, ABN-AMRO, ING en Rabobank. Zoek op ‘NL exporteert’ en download de gratis app in de App Store (iOS) of in Google Play.

• Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.RVO.nl, voorheen Agentschapnl) biedt toegang tot het buitenlandnetwerk. Dit netwerk ondersteunt je bij internationale handel, investeringen, onderzoek en samenwerking. In vrijwel elk land ter wereld zijn één of meer Nederlandse vertegenwoordigingen te vinden. De verschillende onderdelen van het buitenlandnetwerk werken nauw samen. Via de website kan ook direct informatie over een bepaald land worden verkregen als het gaat over handelswetgeving, sectoren, cijfers en handelspartners.

Het buitenlandnetwerk in het kort:

- De economische afdelingen van ambassades en consulaten behartigen de belangen van Nederlandse ondernemers in het buitenland.

- Bij de Netherlands Business Support Offices (NBSO's) kun je terecht voor hulp in economische groeigebieden.

- Het Innovatie Attaché Netwerk (IA-Netwerk) helpt Nederlandse bedrijven en instellingen aan internationale Research en Development (R&D)-contacten.

- De Landbouwraden ondersteunen Nederlandse bedrijven in de agrarische sector bij hun internationale ambities.

Enterprise Europe Network

Via RVO.nl heb je ook toegang tot een Europees netwerk van 600 buitenlandse handelsbevorderende instanties in meer dan 50 landen: het Enterprise Europe Network. Dit netwerk bestaat uit universiteiten, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, Kamers van Koophandel, banken en innovatiecentra. Zij kunnen je helpen zakelijke en/of innovatiepartners te vinden in ruim 50 landen. De procedure kan wellicht wat omslachtig voorkomen: je moet je bedrijf eerst laten screenen door een adviseur van het EEN, want ze willen wel weten of je een serieuze, betrouwbare en bonafide onderneming bent, en of je wel klaar bent voor de stap naar exporteren. Slaag je voor die test, dan wordt een geanonimiseerd profiel aangemaakt voor de internationale database van de organisatie. Dan moet ‘Brussel’ dat valideren, waarna het profiel online kan worden gezet en de zoektocht naar goede partners echt kan beginnen. Zoals we zeiden: wat omslachtig, maar het scheidt wel het kaf van het koren. In Nederland zijn de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Kamer van Koophandel aangesloten.

Enterprise Europe Network is een van de vele initiatieven binnen het Competitiveness of Enterprises and Small and Medium-sized Enterprises (COSME). Met dit programma wil de Europese Commissie innovatie stimuleren. Zij stelt hiervoor van 2014 tot en met 2020 meer dan 2,3 miljard euro ter beschikking. Vooral mkb’ers kunnen profiteren van de maatregelen en subsidies van het COSME. n

Bron: ezine.RVO.nl

Nederland is van oudsher een handelsnatie, en we slagen er ondanks allerlei belemmeringen toch meestal in om onze goederen af te zetten in het buitenland. Want het blijft aantrekkelijk om te exporteren en zo onze omzet te vergroten. Maar hoe ga je nu te werk als je wilt uitbreiden naar het buitenland? Er zijn diverse instanties waar je als MKB-ondernemer terecht kunt voor advies en tips. We noemen hier enkele van die instanties.

• NL exporteert app

NL exporteert is de eerste Nederlandse wereldwijde export app, speciaal ontwikkeld voor ondernemers met grensverleggende ambities. Via de interactieve wereldkaart krijg je per land in één oogopslag actuele info over o.a. (financiële) kengetallen, activiteiten en evenementen, marktrapporten en alle financierings- en ondersteuningsprogramma’s van overheid en partners. NL exporteert is een initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken in samenwerking met de RVO.nl, Fenedex, MKB-Nederland, VNO-NCW, Kamer van Koophandel, FME, Metaalunie, NCH, ABN-AMRO, ING en Rabobank. Zoek op ‘NL exporteert’ en download de gratis app in de App Store (iOS) of in Google Play.

• Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (www.RVO.nl, voorheen Agentschapnl) biedt toegang tot het buitenlandnetwerk. Dit netwerk ondersteunt je bij internationale handel, investeringen, onderzoek en samenwerking. In vrijwel elk land ter wereld zijn één of meer Nederlandse vertegenwoordigingen te vinden. De verschillende onderdelen van het buitenlandnetwerk werken nauw samen. Via de website kan ook direct informatie over een bepaald land worden verkregen als het gaat over handelswetgeving, sectoren, cijfers en handelspartners.

Het buitenlandnetwerk in het kort:

- De economische afdelingen van ambassades en consulaten behartigen de belangen van Nederlandse ondernemers in het buitenland.

- Bij de Netherlands Business Support Offices (NBSO's) kun je terecht voor hulp in economische groeigebieden.

- Het Innovatie Attaché Netwerk (IA-Netwerk) helpt Nederlandse bedrijven en instellingen aan internationale Research en Development (R&D)-contacten.

- De Landbouwraden ondersteunen Nederlandse bedrijven in de agrarische sector bij hun internationale ambities.

Enterprise Europe Network

Via RVO.nl heb je ook toegang tot een Europees netwerk van 600 buitenlandse handelsbevorderende instanties in meer dan 50 landen: het Enterprise Europe Network. Dit netwerk bestaat uit universiteiten, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, Kamers van Koophandel, banken en innovatiecentra. Zij kunnen je helpen zakelijke en/of innovatiepartners te vinden in ruim 50 landen. De procedure kan wellicht wat omslachtig voorkomen: je moet je bedrijf eerst laten screenen door een adviseur van het EEN, want ze willen wel weten of je een serieuze, betrouwbare en bonafide onderneming bent, en of je wel klaar bent voor de stap naar exporteren. Slaag je voor die test, dan wordt een geanonimiseerd profiel aangemaakt voor de internationale database van de organisatie. Dan moet ‘Brussel’ dat valideren, waarna het profiel online kan worden gezet en de zoektocht naar goede partners echt kan beginnen. Zoals we zeiden: wat omslachtig, maar het scheidt wel het kaf van het koren. In Nederland zijn de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en de Kamer van Koophandel aangesloten.

Enterprise Europe Network is een van de vele initiatieven binnen het Competitiveness of Enterprises and Small and Medium-sized Enterprises (COSME). Met dit programma wil de Europese Commissie innovatie stimuleren. Zij stelt hiervoor van 2014 tot en met 2020 meer dan 2,3 miljard euro ter beschikking. Vooral mkb’ers kunnen profiteren van de maatregelen en subsidies van het COSME. n

Bron: ezine.RVO.nl

www.fenedex.nl

Misschien wel de beste instantie om informatie over exporteren te krijgen: deze club is immers gespecialiseerd in export. Ze organiseren bijeenkomsten en trainingen, bieden actuele publicaties en dossiers over ontwikkelingen (bijvoorbeeld de sancties tegen Rusland en de gevolgen voor de handel zoals steunmaatregelen voor de groente- en fruithandel), onderzoeksrapporten, enzovoort.

www.mkbservicedesk.nl

Voor enkele landen zijn speciale documenten samengesteld (in pdf-format) waarmee je inzicht kunt krijgen in de belangrijkste aspecten van handel met dat specifieke land. Zo zijn er pdf’s over China, Groot-Brittannië, Italië, Turkije, Polen en online ondernemen in Duitsland. Daarin staat op zich nuttige informatie, zij het dat die bepaald niet actueel is: er worden cijfers genoemd van 2010. En sindsdien is er nogal wat gebeurd.

Een algemeen document over exporteren en wat daar allemaal bij komt kijken (‘Eerste hulp bij exporteren’) is op zich wel nuttig, met verwijzingen naar andere documenten die dieper ingaan op bepaalde aspecten zoals het verkennen van het doelland, logistiek, financiering, enzovoort – inclusief links naar instanties die daar veel meer over kunnen vertellen. Je kunt de gewenste documenten downloaden nadat je je hebt geregistreerd.

www.belastingdienst.nl

Belangrijk: welke belastingregels gelden als je naar andere landen exporteert? Als je zoekt op ‘exporteren’, krijg je een lijst van zeer actuele documenten over bijvoorbeeld btw-regels, en het correct bijhouden van de administratie van handel met het buitenland.

www.rabowereldwijd.nl

De Rabobank heeft zogenoemde International desks in 20 landen op zes continenten. Hier kan per continent en vervolgens per land informatie worden verkregen over bijvoorbeeld de belangrijkste handelspartners. De cijfers die daarbij horen zijn redelijk actueel: de meest recente data zijn van 2013. Enig mogelijk nadeel: die informatie is in het Engels, al spreken cijfers natuurlijk voor zich. Elk jaar organiseert deze club ook de International Business Day (www.ribd.nl).

www.kvk.nl

Natuurlijk heeft de Kamer van Koophandel ook informatie over internationale handel. De website is overzichtelijk ingedeeld en heel actueel: je vindt bijvoorbeeld bij ‘veelgestelde vragen’ antwoorden op de vraag wat je moet doen als je handel drijft met Griekenland – al verwijst die dan meteen naar de eerder genoemde site van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl). Verder zijn er verwijzingen naar de andere, hierboven al vermelde sites.

Blijkbaar werken vrijwel al deze genoemde organisaties goed samen en hoeft niet iedere club het wiel opnieuw uit te vinden. Het kan natuurlijk ook interessant zijn om te proberen of via de brancheorganisatie of businessclub informatie over exporteren kan worden ingewonnen.

Op zondag 4 oktober 2015 vindt de tweede editie van de Rühl Haegens Molenaar Venrayse Singelloop plaats. Ook dit jaar is Rühl Haegens Molenaar hoofdsponsor en naamgever van dit mooie evenement.

Tweede editie

Venrayse Singelloop

Vorig jaar was de eerste editie met bijna 800 deelnemers een groot succes en vele lopers en toeschouwers hebben een mooie dag gehad. Samen met de inzet van meer dan 100 vrijwilligers heeft de Stichting Venrayse Singelloop aan het einde van deze eerste editie aan het goede doel ‘het Jeugdsportfonds’ een bedrag van € 4.000,- mogen overhandigen. Een bedrag dat de stichting dit jaar minimaal willen evenaren. 1/3e deel van het inschrijfgeld gaat opnieuw naar het goede doel, ‘het Jeugdsportfonds’. De Stichting Venrayse Singelloop streeft ernaar om dit jaar een nog mooier, beter en groter evenement op de kaart te zetten zodat iedereen, jong en oud, hardlopers, wandelaars en toeschouwers er veel plezier aan beleven.

Verbetering en vernieuwing

Dit jaar wordt het evenement op diverse fronten verbeterd en de kinderziektes van de eerste editie worden eruit gehaald. De organisatie van de Venrayse Singelloop heeft een tweetal nieuwe activiteiten aan het programma toegevoegd. Op de eerste plaats zijn er 2 wandeltochten van 7,5 en 15 kilometer aan het programma toegevoegd. Daarnaast is een nieuwe loopcategorie aan het programma toegevoegd: ‘de Juniorrun’ voor de jeugd van 13 t/m 15 jaar. En uiteraard start ook weer de bedrijvenloop. Bij de Venrayse Singelloop is het namelijk mogelijk om als team vanuit een bedrijf deel te nemen aan de bedrijvenloop. Samen met uw collega’s strijdt u voor de ‘Bedrijvenloop Wisseltrofee’. Daarnaast telt het individuele resultaat van de deelnemers van het team ook mee voor de eindklassering.

Inschrijving reeds gestart

In april is de inschrijving voor de tweede editie van de Venrayse Singelloop gestart. Momenteel zijn al ruim 400 inschrijvingen binnen terwijl de grote bulk qua inschrijvingen eind augustus, begin september wordt verwacht. Dit bewijst dat het evenement leeft. We gaan er dan ook weer een mooi feestje van maken. Het Schouwburgplein wordt mooi aangekleed, er komt muziek en de activiteiten voor de jeugd worden uitgebreid. Bovendien kunnen deelnemers een Singelloopshirt bestellen, wat het evenement weer een beetje meer cachet geeft. En net als vorig jaar is er weer een leefstijl- en gezondheidsexpo in de foyer van de schouwburg.

Wij heten u, als deelnemer of als toeschouwer, van harte welkom bij de Rühl Haegens Molenaar Venrayse Singelloop 2015 op zondag 4 oktober a.s. n

www.venraysesingelloop.nl

Het programma van 2e editie van de Rühl Haegens Molenaar Venrayse Singelloop:

• 09.45 uur Start Wandeltocht 15 km

• 09.55 uur Warming up Kidsrun 0,8 km

• 10.00 uur Start Kidsrun 0,8 km (leeftijds-categorie van 6 tot en met 9 jaar)

• 10.10 uur Warming Up Kidsrun 1,6 km (apart vak)

• 10.15 uur Start  Kidsrun 1,6 km (leeftijds-categorie van 10 tot en met 12 jaar)

• 10.25 uur Warming Up Juniorrun 2,4 km (apart vak)

• 10.30 uur Start Juniorrun 2,4 km (leeftijds-categorie van 12 tot en met 15 jaar)

• 11.15 uur Start Wandeltocht 7,5 km

• 11.20 uur Prijsuitreiking Kidsrun en Juniorrun

• 11.50 uur Warming Up Venrayse Singelloop

• 12.00 uur Start Venrayse Singelloop 5 en 10 km (startvakken)

• 14.00 uur Prijsuitreiking Venrayse Singelloop

evenement

delen:
Algemene voorwaarden Hosted by